Ga naar de hoofdinhoud

Wat moet je als werkgever weten over vakantiedagen?

De vakantie staat voor de deur. Tijd voor je werknemers om op vakantie te gaan! Door de coronacrisis kan het zijn dat werknemers liever hun vakantiedagen bewaren. Dit kan vervelend zijn voor jou als werkgever. Lees hier wat je rechten zijn als werkgever en lees over het verschil tussen wettelijk verlof, bovenwettelijk verlof en plus- of minuren.
Wat zijn wettelijke vakantiedagen?
Iedere werknemer die fulltime werkt (40 uur per week) heeft recht op 20 wettelijke vakantiedagen. Een werknemer die 4 dagen per week werkt heeft recht op 16 vakantiedagen. Dit wordt naar rato bepaald. Deze vakantiedagen worden in het nieuwe jaar per 1 januari toegekend en vervallen exact anderhalf jaar later (per 1 juli dus). Het is dus belangrijk om je werknemer de ruimte te geven deze dagen op te nemen. Een uitgeruste werknemer is immers productiever! Wettelijke verlofdagen mogen niet uitbetaald worden.
Wat zijn bovenwettelijke vakantiedagen?
Misschien heb je in de cao van je werknemers laten opnemen dat ze recht hebben op meer vakantiedagen. Dit wordt ook wel bovenwettelijk verlof genoemd. Als je werknemer bijvoorbeeld 20 vakantiedagen heeft en hij/ zij werkt 32 uur per week, dan zijn er 16 wettelijke verlofdagen en 4 bovenwettelijke verlofdagen. Je werknemer mag bovenwettelijke vakantiedagen tot 5 jaar later opnemen daarna vervallen ze. Je werknemer heeft het recht om bovenwettelijk verlof uit te laten betalen.
Welke type verlof moet je werknemer als eerste opnemen?
Het is het best als je werknemer eerst de wettelijke verlofdagen opneemt en daarna pas de bovenwettelijke verlofdagen. De wettelijke verlofdagen vervallen immers eerder. Het kan ook zijn dat je werknemer veel moet overwerken en deze uren wil compenseren. Wat doe je dan? In zo'n geval is het raadzaam om je werknemer eerst zijn plus/min uren in te laten zetten (nog voor het wettelijk verlof). Zo zorg je ervoor dat je medewerkers na piekperiodes op werk voldoende uitrusten in minder drukke periodes.
Mag je (geplande) vakanties van werknemers intrekken of weigeren?
  • Vakantie weigeren
    Je hebt twee weken de tijd om vakantiedagen van je werknemers te weigeren. Doe je dit niet? Dan mag je werknemer gewoon op vakantie. Je moet wel goede redenen hebben om verlof van je werknemer te weigeren. Denk aan zwaarwegende financiële redenen.
  • Vakantie intrekken
    Je mag de vakantie van je werknemer intrekken als hier zwaarwegende redenen voor zijn. Bijvoorbeeld als de financiële gezondheid van je bedrijf in gevaar komt. Heeft je werknemer al een vakantie geboekt? Dan ben je wel verantwoordelijk voor de gemaakte kosten.
Mag ik mijn werknemer verplichten vakantiedagen op te nemen?
Door de coronacrisis is het misschien minder aantrekkelijk voor je werknemers om vakantiedagen op te nemen. Vakantie naar het buitenland is door het coronavirus namelijk een groter risico dan normaal. Maar kan je je werknemers verplichten om vakantie op te nemen? Het antwoord is nee, dit kan niet. Je kan wel in overleg gaan met je werknemers en uitleggen dat het belangrijk is dat ze verlof opnemen. Enerzijds om de batterij weer op te laden en anderzijds kan je uitleggen dat ze later in het jaar weer hard nodig zijn. Ga hierover in gesprek met je werknemers en toon begrip voor hun situatie.
Hoe zit het met adv-dagen?
Je kan je werknemer wel verplichten om adv-dagen op te nemen. Vakantiewetgeving geldt niet voor adv-dagen.
Verzuimrekenhulp
Ben je benieuwd wat verzuim je bedrijf kost? Bereken het met onze handige verzuimrekenhulp.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }