Ga naar de hoofdinhoud

Diana: “Door elkaar scherp te houden, kunnen we uitval voorkomen”  

Diana Vinke is p&o-medewerker bij Aesyliften, een full-service onderneming gespecialiseerd in platformliften. “We hebben alle services in huis om onze klanten volledig te ontzorgen: van verkoopteams tot aan montage- en serviceteams.” Samen met office manager Manuela Kroes-Verkerk zet Diana zich in om ruim 100 medewerkers in het spel te houden. Hoe pakken ze dit aan? En hoe ondersteunt a.s.r. hierbij? “We proberen onze collega’s echt aan te sporen om mee te denken over manieren om uitval te voorkomen. Gelukkig komt ook a.s.r. altijd met goed advies.”
Fysiek verzuim

De montage- en serviceteams bij Aesyliften voeren fysiek zwaar werk uit. “In ons bedrijf is het werk in de buitendienst fysiek zwaar. Daardoor zien we meer mensen die last hebben van hun schouders, rug, dat soort dingen”, begint Diana. “Als iemand dat aangeeft, kijken we altijd wat we kunnen doen om toch aan het werk te blijven én hoe we kunnen voorkomen dat dit ook bij anderen gebeurt. Die leermomenten nemen we mee tijdens onze teammeetings of trainingen.”

Sparren met de casemanager bij a.s.r.

Ook hun persoonlijke casemanager bij a.s.r. staat graag stil bij manieren om uitval te voorkomen en medewerkers te laten re-integreren. Dat contact bevalt Diana en Manuela goed. “Het fijne aan het contact met onze casemanager is dat er echt met je wordt meegedacht”, legt Manuela uit.

“Even die andere blik”, vervolgt Diana. “Want als je zelf niet meer zo goed weet wat je kunt vragen, dan is het heel fijn dat onze casemanager bij a.s.r. met goed advies komt.”

Ook maken de dames graag gebruik van het grote netwerk van a.s.r. “Als we bijvoorbeeld een keer een ergonoom of psycholoog nodig hebben, dan bel ik naar a.s.r. om te kijken of zij een contact hebben waar we sneller terecht kunnen”, vertelt Diana. “Tegenwoordig zijn de wachtlijsten gewoon lang. Dan is het fijn om van zo’n groot netwerk gebruik te maken.”

Lachend vervolgt Diana: “Maar hoewel ik mijn casemanager bij a.s.r. hartstikke aardig vind, spreek ik hem het liefst natuurlijk zo min mogelijk. Dat betekent namelijk dat we geen gekke dingen of langdurig zieken hebben.”

Samen uitval voorkomen

Om uitval zoveel mogelijk te voorkomen, roepen Diana en Manuela al hun collega’s op om mee te denken aan manieren om uitval te voorkomen. “Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd, willen we dat onze collega’s zelf meedenken over hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen”, zegt Diana. “Want wij kunnen op kantoor wel van alles bedenken, maar het zijn de mensen in het veld die precies weten hoe het verbeterd kan worden of niet.” Hoe zorg je in een bedrijf met ruim honderd man dat iedereen scherp blijft en faciliteer je dit onderlinge contact? Hier hebben ze bij Aesyliften verschillende oplossingen voor.

Maandelijkse toolbox

Een van die middelen is de tweemaandelijkse toolbox-meeting. Manuela: “We geven dan een training om iedereen weer even bewust te maken van alle veiligheidsmaatregelen. Hoe zeker je jezelf bijvoorbeeld? Hoe ga je om met je persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s)? Maar ook: hoe zit je in je bus? En is deze opgeruimd? Zo’n training is dus ontzettend breed.” Door vragen te beantwoorden en elkaar te informeren over de gevaren blijven medewerkers scherp. Hierdoor kun je uitval voorkomen en de inzetbaarheid van je personeel vergroten.

Bewustwording op de werkvloer

Het inzetbaar houden van personeel heeft ook te maken met een stukje bewustwording op de werkvloer, legt Manuela uit. Diana vervolgt: “Iemand kan denken ‘Ach, ik doe die helm niet op’. Dat gaat dan de eerste keer goed, de tweede keer ook, maar bij de tiende keer gaat het toch fout. Vaak sluipen dingen er gewoon in. We blijven dus herhalen. Met de toolbox-meetings, maar door bijvoorbeeld onaangekondigde werkplekinspecties. Een leidinggevende komt dan langs bij de medewerkers op de bouw om een tiental dingen te controleren.”

Ook op het kantoor en de showroom in Zevenaar voeren twee preventiemedewerkers eens in de zoveel tijd checks uit. “Liggen er geen kabels over de vloer of zijn er dozen die de nooduitgang blokkeren? Hun werk is vooral gericht op de orde en netheid”, vertelt Manuela.

“Daarnaast hebben we ook nog een aantal bhv’ers die langslopen op de afdelingen waar ze zelf niet werkzaam zijn”, vervolgt Manuela. “Zij kijken bijvoorbeeld of je bureau wel goed afgesteld staat en of je niet te onderuitgezakt in je stoel zit. Ook zij zijn er echt weer voor dat stukje bewustwording.”

Blijven communiceren en de lijnen kort houden

Als uitval toch voorkomt, houdt Aesyliften de lijnen met het personeel kort. “We bellen altijd gelijk de volgende dag. Het is niet dwingend, maar gewoon om te vragen hoe het gaat”, vertelt Diana. “Ik denk echt dat doordat wij blijven communiceren en de lijnen kort houden, het verloop van kortdurend ziekteverzuim bij ons sneller is.” 

En ook als het verzuim langer duurt hebben de managers nog altijd wekelijks contact met de uitgevallen medewerker. “Dat gaat om het gevoel hebben dat je er nog bij hoort”, zegt Manuela. “Zodat je weet wat er speelt en wat er gebeurt op je afdeling. Niet dat je na een jaar als een wildvreemde terugkomt zonder te weten wat er binnen het bedrijf is gebeurd. Want ook dat is juist heel belangrijk om goede re-integratie te verspoedigen.”

 

Een werkgever die meedenkt

Aesyliften is een werkgever die met je meedenkt, concludeert Manuela. Dat is terug te zien in hoe collega’s bij uitval en het voorkomen ervan betrokken worden. Maar ook in hoe collega’s gefaciliteerd worden om duurzaam inzetbaar te blijven. Trainingen, teammeetings, maar ook bijvoorbeeld een gratis hotelovernachting als een montageteam ver van de klus woont. “Het zijn die dingen samen die het gewoon een hele plezierige werkgever maken om voor te werken”, sluit Manuela trots af.

Blijf in het spel met a.s.r.
Wil je ook de beste hulp als jouw medewerker uitvalt? Sluit dan je ziekteverzuimzekering af bij a.s.r. Zo verzeker je jezelf van professionele hulp voor een soepele re-integratie van je zieke medewerker en de best mogelijke ondersteuning bij het voorkomen van verzuim.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }