Ga naar de hoofdinhoud

Marjan: “Door de verzuimscan van a.s.r. weten we nu hoe we uitval het best kunnen voorkomen.”

Vorig jaar merkte Marjan Nijhof - veearts en mede-eigenaar van dierenartsenpraktijk AnimalCare te Harderwijk - dat langdurig verzuim in de praktijk structureel werd. Ze schakelde de hulp van a.s.r. in om samen de oorzaken van verzuim aan te pakken. Op aanraden van haar casemanager van a.s.r. liet Marjan een verzuimscan doen. Dat gaf haar nieuwe inzichten en verbeterpunten die haar helpen om medewerkers voortaan langer in het spel te houden.

Onderschat sneeuwbaleffect

In elk team kunnen mensen ziek worden. Valt één iemand uit, dan kun je dit vaak als team nog bolwerken, vertelt Marjan. Stijgt het verzuim verder? Dan wordt de werkdruk voor de andere artsen steeds groter. “Mijn medewerkers zetten zich met hart en ziel in voor de dieren. Als ze gevraagd worden om extra te werken, doen ze dat. Maar we merkten hierdoor dat de dierenartsen overbelast raakten en ook uitvielen. Er ontstond een sneeuwbaleffect. Dat hebben we echt onderschat.” 

Om te helpen bij de re-integratie van haar langdurig zieke medewerkers, krijgt Marjan ondersteuning van haar persoonlijke casemanager. Samen bespreken ze wat nodig is om een medewerker weer aan het werk te krijgen. “Die communicatie met a.s.r. is op alle vlakken altijd heel positief. Er wordt heel goed meegedacht. Zowel met de werkgever als de werknemer.”  

Verzuimscan: analyse van achterliggende factoren  
Om het hele team weer de goede kant op te krijgen, besluit Marjan op aanraden van haar casemanager een verzuimscan te doen. Haar casemanager brengt haar in contact met een geschikte arbeids-en organisatiedeskundige. “Hier heeft a.s.r. ons gewoon goed bij geholpen. Dankzij de scan hebben we in kaart gebracht wat binnen ons bedrijf verzuim veroorzaakt en wat de verbeterpunten zijn waarmee we aan de slag kunnen. Zo weten we nu dat we onze waardering meer moeten uitspreken naar de medewerkers en dat we aan de slag moeten met het verlagen van de werkdruk. Bijvoorbeeld door afspraken anders in te gaan plannen. We moeten onze mensen echt op één hebben en de planning op twee als we hieruit willen komen.”

Elke medewerkers in het spel houden 
Na overleg met a.s.r. besluiten Marjan en haar mede-eigenaren om de verbeterpunten structureel aan te pakken met een jaar lang begeleiding van de arbeids- en organisatiedeskundige. “We hebben een urgent beroep, waardoor we vaak weinig tijd hebben om dingen even rustig te bespreken. De structurele begeleiding dwingt ons om tijd vrij te maken en écht te investeren in ons team.”

De deskundige gaat bijvoorbeeld helpen bij het voeren van de ontwikkelingsgesprekken met de teamleden. “We vinden het belangrijk dat onze mensen groeien en zichzelf leren kennen. Zowel hun sterke als zwakke punten. De deskundige gaat ons helpen om dat goed uit te vragen. Want hoewel ik verantwoordelijk ben voor het personeel, ben ik ook maar een dierenarts. Voor deze zaken heb ik geen opleiding genoten.” 

“Er valt nog een hoop te verbeteren, maar dit betekent ook dat ons werk alleen nog maar leuker wordt”, vertelt Marjan. “Ik wil dat mijn mensen na een dag hard werken altijd voldaan en positief naar huis gaan. Zo houden wij in de toekomst onze medewerkers inzetbaar!” 

Blijf in het spel met a.s.r.
Wil je jouw medewerkers ook langer in het spel houden? Sluit dan je ziekteverzuimzekering af bij a.s.r. Zo verzeker je jezelf van professionele hulp voor soepele re-integratie van je zieke medewerker en de best mogelijke ondersteuning bij het voorkomen van verzuim. 
Een arbeids-en organisatiedeskundige analyseert met een verzuimscan of verzuimanalyse verzuimcijfers in jouw bedrijf. Op basis van deze analyse brengt de verzuimspecialist in kaart welke factoren je aan kunt pakken om verzuim te voorkomen. Ook geeft het inzicht in hoe je als werkgever het herstel van je uitgevallen medewerkers zo goed mogelijk begeleidt. 
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }