Ga naar de hoofdinhoud
Home Vanuit de ‘kracht van contact’ kiest CliniClowns voor het Werknemers Pensioen van a.s.r.
Judith Wiersma hr-manager CliniClowns vrouw lach groen bomen

Vanuit ‘kracht van contact’ kiest CliniClowns voor Werknemers Pensioen

09 oktober 2020

Zieke kinderen, kinderen met een beperking en mensen met dementie beter laten voelen. Dat is sinds 1992 de gemeenschappelijke missie van 95 clowns en 49 kantoorwerknemers van CliniClowns. Dat doen ze vanuit het geloof in de kracht van contact. Vanuit datzelfde geloof kiest CliniClowns voor een pensioenregeling van a.s.r. “We waren op zoek naar een partner waar persoonlijk contact met onze mensen centraal staat”, zegt hr-manager Judith Wiersma.

De kracht van contact

CliniClowns kan mensen niet genezen, maar wel beter laten voelen. “Dat doen we door echt contact met ze te maken”, zegt Judith. “Afleiding en plezier, even niet bezig zijn met je gezondheid, staan hierin centraal. Onze clowns spelen (werken) in instellingen waar zorg wordt verleend, ‘health care clowning’ wordt dit genoemd. Het zijn professionele acteurs die je uitnodigen in een spel. Het contact maken en zien wat er kan in dat contact is van essentieel belang om het welzijn te verbeteren.” 

Oprechte aandacht voor werknemers

Naast de clowns werken ook veel andere werknemers van CliniClowns hard aan de missie om het welzijn van mensen in een moeilijke gezondheidssituatie (zieke kinderen, kinderen met een beperking en mensen met dementie) te verbeteren. Zo zijn er werknemers die de samenleving aan ons werk verbinden en in beweging krijgen en werknemers die de relaties met de zorginstellingen onderhouden. 

Arbeidsvoorwaarden: de speerpunten

Oprechtheid is één van de kernwaarden van CliniClowns. Als het gaat om aandacht, dan is dat er ook voor hun werknemers. “Momenteel zijn we druk in gesprek over onze arbeidsvoorwaarden. Met OR en vooral ook met werknemers zelf. Vitaliteit, met werkplezier als belangrijk thema, staat hoog op de agenda. Ook kundigheid is een belangrijk punt, waarmee we ons willen blijven ontwikkelen als organisatie en als mens. Hoe we deze speerpunten concreet handen en voeten gaan geven, wordt dit jaar duidelijk.”

Gezond doorwerken tot aan pensioen

Voor CliniClowns is het vooral van belang dat hun mensen duurzaam inzetbaar blijven. Dat betekent ook gezond kunnen doorwerken tot aan hun pensioen. “Dat is natuurlijk een enorme dooddoener”, lacht Judith. “Dat zegt elke organisatie die vitaliteit op de agenda heeft staan. Maar dat is wel de kern. En daar hoort een moderne pensioenregeling bij.” 

De oprechte aandacht van a.s.r. zorgt ervoor dat ze onze werknemers echt begrijpen.

Judith Wiersma, hr-manager bij CliniClowns

Een nieuwe pensioenuitvoerder: 3 criteria

Toen de overeenkomst met de vorige pensioenuitvoerder afliep, heeft CliniClowns nagedacht over de criteria voor een nieuwe pensioenuitvoerder. Zoals de besteding van de pensioenpremies, de samenwerking met de uitvoerder en een toegankelijk pensioenportaal voor de werknemers. 

1. Geld verantwoord besteden

“Als goed doel willen we ons geld verantwoord besteden. Voor dat geld willen we het beste pensioen. Verantwoord beleggen van de pensioenpremies vinden we daar een belangrijk onderdeel van. 

Daarnaast kwam a.s.r. uit onze duurzaamheidstoets, die is uitgevoerd onder verschillende pensioenverzekeraars, als beste naar voren. Wat ik zo mooi vind aan a.s.r., is dat duurzaamheid doorgevoerd is in de gehele bedrijfsvoering. Zo drinken ze (a.s.r.-werknemers) koffie uit gerecyclede koffiebekers en werken ze in een CO2-neutraal kantoorpand.” 

Lees ook: Pensioenpremie belegt a.s.r. niet in dat, maar in dit

2. Een persoonlijke samenwerking

"Bij CliniClowns is de cultuur heel informeel. Het contact is persoonlijk en oprecht. Die cultuur zoeken we ook in samenwerkingen met partners. Dat is de voornaamste reden waarom we hebben gekozen voor a.s.r. Daar zien we ook korte lijnen en heldere communicatie."

3. Een toegankelijk pensioenportaal 

"Een van onze grootste wensen was een toegankelijk pensioenportaal voor onze werknemers. Zodat zij makkelijk bij alle informatie over hun pensioen komen en deze informatie ook begrijpen. Met name dat laatste punt is erg belangrijk. Veel van onze werknemers, vooral onze clowns, hebben namelijk geen financiële achtergrond en hebben niets met cijfers.

De oprechte aandacht van a.s.r. zorgt ervoor dat zij zich goed kunnen verplaatsten in hun situatie en de juiste vertaalslag kunnen maken: pensioen in Jip-en-Janneketaal. Dát heeft ons echt over de streep getrokken om te kiezen voor het Werknemers Pensioen van a.s.r."

Het portaal is zo inzichtelijk, duidelijk en gebruiksvriendelijk!

Anne Marie, werknemer bij CliniClowns

Persoonlijke en heldere pensioencommunicatie 

Voor de werknemers van CliniClowns veranderde er nogal wat. Zij kregen niet alleen een andere pensioenuitvoerder, maar ook een ander soort pensioenregeling: van middelloonregeling naar beschikbare premieregeling. “Dat was een grote verandering”, geeft Judith aan. “Dit moesten we goed uitleggen. Tegelijkertijd was het de uitgelezen kans om pensioen weer eens goed onder de aandacht te brengen en werknemers te activeren hier iets mee te doen."

Contact vanuit a.s.r. en onafhankelijke pensioenadviseur

"Jeroen Hienekamp – ons contactpersoon bij a.s.r. – heeft tijdens de implementatie van de nieuwe pensioenregeling een presentatie gegeven aan onze werknemers, over de regeling en hoe het pensioenportaal werkt. Daarna kregen alle werknemers de mogelijkheid om met de pensioenadviseur een gesprek in te plannen, om door te praten over persoonlijke keuzes. En raad eens? Alle werknemers hebben daar gebruik van gemaakt! Zo zie je maar dat persoonlijke en heldere communicatie van essentieel belang is.”

Jeroen: “Scheiden en overlijden zijn voorbeelden van levensgebeurtenissen die pensioen raken. Vooral op die emotionele momenten maakt oprecht contact het verschil. Vanuit a.s.r. zorgen wij voor een snelle en zorgvuldige afhandeling om deze ‘zorg’ uit handen te nemen.”

Contact in coronatijd

Hoewel Judith en ik (Annelies van a.s.r.) dit gesprek liever face-to-face hadden willen doen, moest het door het coronavirus helaas via Teams. Het is niet anders. Gelukkig kon de camera aan, zodat we elkaar in de ogen konden aankijken. Dat vonden we allebei erg prettig. Persoonlijk contact, dát is precies wat CliniClowns en a.s.r. aan elkaar verbindt. Vanuit a.s.r. doen we er alles aan om persoonlijk contact in tijden van corona toch mogelijk te maken.

Het Werknemers Pensioen van a.s.r.

Wil jij ook een duurzame pensioenregeling voor je werknemers? Met de beschikbare premieregeling 'het Werknemers Pensioen' van a.s.r. ben je samen met ons en je werknemers klaar voor de toekomst.

Annelies Heinen

Meer verhalen over Pensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }