Ga naar de hoofdinhoud

Wil je als werkgever het zelfbewustzijn, vertrouwen en de motivatie van jouw medewerkers vergroten? Overweeg dan de 360 graden feedback methode. Een zinvolle investering waarmee zowel jij als je medewerker inzicht krijgt in de huidige werkprestaties, verbeterpunten en ontwikkelpotentieel. Een organisatiebrede inzet van 360 graden feedback bevordert niet alleen de prestatie van het individu, maar ook van het team en de gehele organisatie.
Kenmerken en betekenis van de 360 graden feedback methode

Terwijl bij functionerings- of ontwikkelgesprekken vaak sprake is van eenrichtingsverkeer vanuit de leidinggevende (eendimensionale feedback) of van tweerichtingsverkeer (ruimte voor eigen inbreng) is bij 360 graden feedback sprake van feedback van meerdere personen. Dit hoeven niet per se leidinggevenden te zijn. Ook collega’s, coaches of klanten kunnen in een 360 graden feedback worden betrokken. Natuurlijk moeten respondenten wel intensief samenwerken met de medewerker en hem of haar goed kennen. Hierdoor ontstaat een compleet beeld over talenten, sterke punten en ontwikkelgebieden vanuit meerdere perspectieven. Juist omdat deze methode vooral uitgaat van talenten en sterke punten van de medewerker, heeft toepassing ervan een motiverende werking op de medewerker.

Ook de medewerker zelf krijgt de gelegenheid om zichzelf te beoordelen en dit af te zetten tegen de ontvangen feedback.

Wanneer en hoe vaak zet je 360 graden feedback in?

Voor optimaal rendement is het aan te bevelen om 360 graden feedback niet eenmalig in te zetten, maar structureel deel te laten uitmaken van het instrumentarium in het personeelsbeleid. Zo kun je het inzetten als voorbereiding op de gespreksmomenten met jouw medewerkers in het kader van de gesprekkencyclus. Ook is de methode goed in te zetten bij intervisie. Omdat de feedback alleen mag worden gegeven door mensen die dagelijks met de medewerker samenwerken, is 360 graden feedback geen geschikt instrument voor werving en selectie.

Hoe werkt 360 graden feedback?

In de praktijk worden meestal (digitale) vragenlijsten ingezet. De medewerker en de personen die feedback geven, vullen elk afzonderlijk deze lijst in. De leidinggevende ontvangt de resultaten van de vragenlijsten en koppelt in een persoonlijk gesprek de resultaten terug naar de medewerker.

Als alternatief kun je ook een zogenaamd rondetafelgesprek organiseren. In dat geval wordt bij aanwezigheid van alle betrokkenen de feedback rechtstreeks teruggekoppeld aan de medewerker. Voordeel is dat er mogelijkheid tot interactie is. Deze methode kan voor sommige mensen erg confronterend zijn. Denk dus vooraf goed na over de manier waarop je de terugkoppeling wilt organiseren.

Instrument 360 graden feedback
Je hoeft de vragenlijsten niet zelf te ontwikkelen. Er zijn diverse standaard (online)vragenlijsten beschikbaar. Ook zijn er organisaties die je kunnen ondersteunen bij het organiseren van 360 graden feedback. Zij beschikken over vragenlijsten en over software om het gehele proces te implementeren en te begeleiden. 
Aandachtspunten voor de 360 graden feedback methode

Ben je overtuigd van de toegevoegde waarde van de 360 graden feedback methode en overweeg je deze in te zetten? Hou in dat geval rekening met een aantal randvoorwaarden voor het creëren van draagvlak en een betrouwbaar resultaat.

  • Duidelijke communicatie vooraf
    Om medewerkers te overtuigen, is het essentieel dat je vooraf helder maakt waarom je de methode wilt gaan inzetten. Leg hierbij de nadruk op het belang voor de medewerker zelf. Doe je dit niet, dan kan een dergelijk initiatief als een zoveelste idee of “feestje” voor de werkgever worden ervaren. Neem daarom de tijd voor de communicatie vooraf.
  • Bepaal doelstellingen en kies feedback-gevers
    Breng vooraf in beeld op welke aspecten je wilt bevragen, zodat je een goede selectie kunt maken van de mensen die de feedback geven.
  • Werk vanuit een positieve houding
    Geef zelf het goede voorbeeld door vanuit een positief-kritische insteek de methode toe te passen. Breng dit ook over op degenen die de feedback geven.

Ook voor het toepassen van de 360 graden feedback methode is goede voorbereiding het halve werk. Verder dragen een duidelijk proces en heldere afspraken bij aan een waardevol resultaat.

Meer weten?

Vind je de 360 graden feedback methode interessant? Bekijk dan ook eens onze informatie over een persoonlijk ontwikkelingsplan en over een goed functioneringsgesprek.

Zo kan a.s.r. je helpen

Het gebruiken van 360 graden feedback kan een belangrijk onderdeel zijn bij het duurzaam inzetbaar houden van je medewerkers. Een goed gesprek en persoonlijke aandacht kan namelijk het risico op verzuim verlagen. En de duurzame inzetbaarheid van je personeel vergroten. Onze experts weten veel over duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie.

Wil je contact met een van onze experts? Vul dan ons contactformulier in!

Wij helpen je graag
360 graden feedback
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }