Ga naar de hoofdinhoud

Door digitalisering en automatisering wordt het steeds belangrijker dat werknemers zich blijven ontwikkelen. Als werkgever kun je hier in investeren door bijscholing (upskilling in het Engels) aan te bieden. Voordeel is dat je werknemers hierdoor ook sneller trouw aan jouw bedrijf blijven, omdat ze zich verder kunnen ontwikkelen. Lees onze tips voor bijscholing van jouw personeel.

De voordelen van bijscholing

Wanneer je bijscholing aanbiedt, blijft je bedrijf weerbaar bij (plotselinge) veranderingen en blijft je personeel duurzaam inzetbaar. De kans om nieuwe vaardigheden te leren en goede ontwikkelingsmogelijkheden zijn belangrijke redenen om te kiezen voor een werkgever. Wanneer je investeert in bijscholing ben je minder kwetsbaar voor de schaarste op de arbeidsmarkt. Voor personeel is de mogelijkheid van bijscholing een krachtige drijfveer om trouw te blijven aan een werkgever. 

Alle reden om in te zetten op bijscholing van je personeel! Maar hoe pak je dat aan? We geven je 5 tips.

Tip 1: Betrek je werknemers bij het keuzeproces

Ga eerst in overleg met je werknemer over welke opleiding het beste aansluit bij zijn of haar werkzaamheden en kennis. Wanneer jij een training uitkiest waarvan je werknemer het nut niet inziet, dan heeft het geen zin om dit op te starten. Andersom werkt het ook niet wanneer jij vindt dat een opleiding die jouw medewerker voorstelt niet goed aansluit.

Tip 2: Bepaal samen een doel

Het is ook belangrijk om het doel te bespreken van de bijscholing. Een doel kan bijvoorbeeld zijn dat je werknemer graag hogerop wil komen in de organisatie. Of misschien wil hij of zij zich laten omscholen naar een beroep waar meer behoefte aan is in de toekomst. Wanneer de branche krimpt, kan dit voor zowel jou als je werknemer een goede oplossing zijn.

Het belangrijkste is dat je werknemer zich vanuit eigen motivatie en met een duidelijk doel laat bijscholen. Dit bepaalt of de bijscholing een succes wordt. 

Tip 3: Maak duidelijke afspraken 

Het is verstandig om een document op te stellen waarin je vastlegt welke bijscholing je wilt bieden. Leg hierin ook ontwikkeldoelen vast. Je kunt dit zien als een persoonlijk ontwikkelplan (POP). Bespreek de bijscholing ook tijdens tussentijdse evaluatiemomenten met je werknemer. Zo blijf je op de hoogte van de voortgang en kun je eventueel bijsturen.

Studiekosten

Bijscholing kan een kostbare zaak zijn. Je wilt voorkomen dat een werknemer na het volgen van bijscholing direct overstapt naar een concurrent. Daarom is het ook goed om een studiekostenregeling op te stellen. Hierin spreek je af wie de studiekosten betaalt wanneer een werknemer zijn contract beëindigt.

Tip 4: Zorg dat je werknemer tijd heeft voor bijscholing

Niet iedereen is direct enthousiast om een opleiding naast het werk te volgen. De combinatie van een drukke werkweek en bijscholing kan pittig zijn. Mogelijk beïnvloedt dit wat je werknemer uit de bijscholing haalt. Je kunt als werkgever de studiedruk verlagen door bijvoorbeeld betaalde studieverlofdagen aan te bieden. Wat ook helpt is als je werknemer het geleerde gelijk in de praktijk kan brengen. Daarmee voelt de bijscholing minder als een extra taak.

Tip 5: Evalueer

Evalueer samen met je medewerker het bijscholingstraject wanneer dit is afgerond. Dit is een goed moment om te kijken of de ontwikkeldoelen zijn gehaald. En tenslotte: bespreek hoe je medewerker wat hij geleerd heeft in de praktijk kan (blijven) brengen.

Zo helpt a.s.r. jou!
  • Wij bieden verschillende opleidingen voor jou en je werknemers. Zo blijven je werknemers groeien en kun jij optimaal profiteren van hun ervaring en kennis. Neem een kijkje bij onze opleidingen.
  • Wij kunnen je ondersteunen bij uitval van een zieke werknemer. Nog beter: we helpen je om verzuim te voorkomen! Bekijk ons re-integratie en dienstenaanbod.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }