Ga naar de hoofdinhoud

Zit jij met jouw bedrijf middenin een reorganisatie, zijn er geen doorgroeimogelijkheden meer of verleng jij binnenkort het contract van een werknemer niet? Een ontslag is nooit leuk. Je wilt natuurlijk dat medewerkers ook in de toekomst een goede baan vinden. Outplacement kan een mooie oplossing zijn. Wanneer krijg je hiermee te maken en wanneer niet? Op deze pagina vertellen we je alles over outplacement, de voordelen en waar een outplacementtraject aan moet voldoen.

Wat is outplacement?

Outplacement is een traject waarbij een externe partij (een outplacementbureau) jouw werknemer helpt bij het zoeken naar een nieuwe baan of naar zelfstandig ondernemerschap. Door outplacement gaat het niet ‘alleen’ om ontslag. Je voormalig werknemer krijgt tijdens het outplacementtraject begeleiding van A tot Z, van het accepteren van het ontslag tot het vinden van een nieuwe werkplek!

Wanneer bied je werknemers outplacement aan?

De reden voor outplacement is ontslag. Dat kan zijn door een reorganisatie binnen je bedrijf of omdat je, om welke reden dan ook, niet met je werknemer verder wil of kan. Outplacement is niet verplicht, maar wordt wel gestimuleerd via de wettelijke transitievergoeding. Ook voor de ontslagen werknemer is het volgen van een outplacementtraject niet verplicht. Toch is het vaak de werkgever zelf die ervoor kiest om outplacement aan te bieden. Het kan ook onderdeel zijn van een sociaal plan bij een reorganisatie.

Transitievergoeding en outplacement

Medewerkers krijgen een transitievergoeding bij ontslag. De overstap naar een nieuwe baan wordt zo kleiner gemaakt en verzacht. Ook kan de medewerker ervoor kiezen om deze vergoeding in te zetten voor outplacement. Dan is de transitievergoeding zelfs belastingvrij.

Welke voordelen biedt outplacement? 

Outplacement biedt jou als werkgever, maar ook de werknemer zeker voordelen:

  • Outplacement is een onderdeel van goed werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid. Bied jij als werkgever je werknemers een outplacementtraject aan, dan geef je hen een toekomstperspectief. Door de begeleiding in het traject is de kans om sneller een baan te vinden groot!
  • Werkgevers die een outplacementtraject voor een (ontslagen) werknemer inzetten, kunnen de kosten daarvan aftrekken van de winst (als bedrijfskosten).
  • Je neemt beiden op een prettige manier afscheid. Door goed uit elkaar te gaan, vertrekt de persoon op een positieve manier en zal zich ook zo uitlaten over het bedrijf. Daarnaast zien de andere werknemers of potentiële werknemers dit ook. En dat is goed voor je employer branding!
Een outplacementtraject ziet er als volgt uit

Er zijn een heleboel outplacementbureaus, dus ook veel verschillende begeleidingstrajecten. Alles is mogelijk! Toets daarom of een bureau de juiste begeleiding biedt voor jouw werknemers aan de hand van de volgende punten:

  • Verwerking van het ontslag. Komt jouw werknemer in aanmerking voor outplacement? Dan heeft hij of zij waarschijnlijk het ontslag al gekregen. Hoe tevreden je werknemer ook weggaat. Het is hoe dan ook een verlies. Het is voor hen belangrijk om gevoelens als woede, twijfel of onzekerheid direct te verwerken om weer vooruit te kunnen kijken. Dit helpt je werknemer optimaal te functioneren voor het vinden en uitvoeren van een nieuwe baan.
  • Eigen kwaliteiten ontdekken. Om sollicitatieprocedures door te komen is het van belang om je eigen kwaliteiten te kennen. Dat klinkt misschien makkelijk of vanzelfsprekend maar zeker na een wat langer dienstverband kan het geen kwaad om al je ontwikkelde en nog onontwikkelde kwaliteiten eens op een rijtje te zetten. Eén of meer psychologische testen maken deel uit van dit zelfonderzoek. Ook wanneer er behoefte is aan bijscholing kan dit vastgesteld worden. Bekijk ook de opleidingen die wij vanuit a.s.r. aanbieden.
  • Sollicitatiecursus. Veel van jouw werknemers die terechtkomen in een outplacementtraject hebben al lang niet meer gesolliciteerd. Tijdens het traject worden alle aspecten van solliciteren getraind. Denk aan een sollicitatiebrief schrijven, opstellen van een cv en het voeren van een goed sollicitatiegesprek.
  • Werk zoeken. Natuurlijk worden je werknemers bij outplacement geholpen met het vinden van een baan. Maar er wordt zeker geen baan voor hen gezocht! Wel stellen outplacementbureaus vaak een zoekprofiel (met passende banen en vacatures) en een persoonsprofiel (met huidige kennis, kwaliteiten en competenties) op. In deze fase vinden regelmatig begeleidingsgesprekken plaats. Tijdens deze gesprekken wordt er geëvalueerd en advies gegeven over het opbouwen van netwerkcontacten en omgaan met afwijzingen.
Zo helpt a.s.r. jou!
  • Wij bieden verschillende opleidingen voor jou en je werknemers. Zo blijven je werknemers groeien en kun jij optimaal profiteren van hun ervaring en kennis. Neem een kijkje bij onze opleidingen.
  • Wij kunnen je ondersteunen bij uitval van een zieke werknemer. Nog beter: we helpen je om verzuim te voorkomen! Bekijk ons re-integratie en dienstenaanbod.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }