Ga naar de hoofdinhoud
Home Duurzame inzetbaarheid, zo doen wij dat
mensen in gesprek

Duurzame inzetbaarheid, zo doen wij dat

02 juni 2021

In samenwerking met ziekenhuis NySmellinghe hebben we vanuit een succesvolle pilot een nieuwe werkwijze ontwikkeld die erop gericht is om medewerkers duurzaam te re-integreren. Stel je medewerker heeft een forse operatie ondergaan dan is de medische begeleiding het allerbelangrijkst. Het is echter ook belangrijk om direct na de operatie na te denken over wat je medewerker nog wél kan als die straks weer zijn werk hervat. 

De werkwijze

In de meeste gevallen is het zo dat je medewerker na een operatie eerst gaat revalideren. Logisch toch? Pas als je medewerker de dagelijkse dingen weer kan doen, dan pas wordt er nagedacht over de re-integratie. Dit is in onze nieuwe werkwijze eigenlijk niet de bedoeling. Het kan namelijk zijn dat je medewerker al een aantal maanden aan het revalideren is, maar nog helemaal niet bezig is met de re-integratie. Goede begeleiding daarbij ontbreekt vaak ook. In deze pilot kijken we direct na de operatie wat je medewerker al wél kan.

Een praktijkvoorbeeld van onze nieuwe werkwijze

Stel dat je medewerker in aamerking komt voor een nieuwe knieprothese dan wordt de arbeidsdeskundige van Elabo ingeschakeld. De arbeidsdeskundige brengt in kaart wat je medewerker niet en vooral wél kan. Vanuit het functielab, een systeem waar de functie van je medewerker en de belastbaarheid in kaart zijn gebracht, wordt inzichtelijk gemaakt wat de beperkingen betekenen voor het uitvoeren van het werk. Dit inzicht wordt door de medisch behandelaar gebruikt om een inschatting te maken van de gevolgen van de operatie. De medisch behandelaar kijkt naast het revalidatietraject ook naar wat er nog wel mogelijk is met betrekking tot de re-integratie. 

De revalidatie is veel waardevoller doordat de re-integratiedoelen nu worden gekoppeld aan de revalidatie

Medisch behandelaar

Revalidatie en re-integratie gaan hand in hand

De medisch behandelaar kijkt naar welk deel van het werk in welk deel van de revalidatie kan worden uitgevoerd. Onze casemanager en de arbeidsdeskundige stemmen vervolgens de re-integratie af op de revalidatie. Dit doen ze door samen met jou en je werknemer te kijken naar welke werkzaamheden al wel kunnen worden uitgevoerd en welke nog niet.

Door de re-integratie mee te nemen in de revalidatie kan duurzame re-integratie écht goed worden vormgegeven

Casemanager/ arbeidsdeskundige

Teveel hinder van operatie om werk nog goed uit te voeren

Als je werknemer nog teveel hinder ondervindt van zijn operatie om zijn werkzaamheden op een goede manier uit te voeren kijken de medisch behandelaar en de casemanager nog naar passende oplossingen. De medisch behandelaar kijkt naar wat er extra gedaan kan worden om de beperkingen van je werknemer zoveel mogelijk te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan extra training om spieren sterker te maken. De casemanager kijkt naar aanpassingen in de werkzaamheden of naar hulpmiddelen die kunnen worden ingezet voor je werknemer. De arbeidsdeskundige en de casemanager nemen deze aspecten mee in de re-integratie.

Ik word ontzorgd doordat professionals gezamelijk aan de slag gaan met een snelle en duurzame re-integratie van mijn medewerkers 

Werkgever

Wat als je werknemer toch niet meer kan werken? 

Als het gat te groot is tussen de werkzaamheden van je werknemer en zijn fysieke of mentale toestand dan moeten we helaas concluderen dat de functie niet meer kan worden uitgevoerd. Na de operatie wordt in zo'n geval nog steeds gekeken naar wat een medewerker nog wél kan. De casemanager en arbeidsdeskundige gaan direct aan de slag om je medewerker te re-integreren in een nieuwe functie. Een groot voordeel is dat we de onzekere tijd van revalidatie en daarna re-integratie verkleinen. Er wordt namelijk direct na de operatie een passend re-integratietraject in gang gezet waarbij je werknemer direct weet waar het aan toe is. 

Er is een einde gekomen aan veel onzekerheid en ik weet direct na de operatie waar ik aan toe ben

Werknemer

Wat gaan we doen met deze succesvolle pilot? 

De visie achter deze nieuwe werkwijze is ontstaan uit onze eigen arbeidskundige dienst en wordt al dagelijks toegepast bij ondernemers en zzp's die een individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben. Deze nieuwe succesvolle werkwijze zijn we nu aan het toepassen bij werknemers die zijn verzekerd op onze collectieve inkomensverzekeringen. Wij noemen dit arbeidskundig casemanagement en daar waar a.s.r. re-integratie het casemanagement verzorgt passen we deze werkwijze toe. Daar wordt iedereen beter van!


Meer verhalen over AOV

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }