Ga naar de hoofdinhoud
Home Financiele zorgen bij middeninkomens nemen toe
Karin Radstaak, Nibud, Ik denk vooruit, geld opzij zetten, pensioen, kinderen

Financiële zorgen bij middeninkomens nemen toe

7 tips om het hoofd boven water te houden
13 juli 2022

Stijgende energieprijzen, dure boodschappen, hoge inflatie: het zijn financieel pittige tijden. Vroeger hadden vooral de laagste inkomens moeite om rond te komen, maar tegenwoordig hebben ook de middeninkomens het steeds moeilijker. Mensen maken zich steeds meer zorgen. Wat kun je doen als je het financieel zwaar hebt? Karin Radstaak van het Nibud geeft 7 tips. 

Hoe financieel fit ben jij?

Krijg binnen 10 minuten inzicht in je financiële situatie, nu én later. En zet je eerste stap vooruit.

Doe de check
Boodschappen zijn duurder

Het gebeurt je de laatste tijd ongetwijfeld vaker. Dat je de supermarkt uitloopt en je afvraagt of je nou echt zoveel boodschappen gekocht hebt. Je gevoel klopt: veel producten zijn de afgelopen maanden fors duurder geworden. Groenten, vlees, koffie, thee en bier zijn de grootste boosdoeners. Voor de beeldvorming: in juni was voeding maar liefst 11,2% duurder dan juni vorig jaar. En dan hebben we de hoge energieprijzen nog niet eens genoemd.

Hoge energierekening voor middeninkomens grootste struikelblok 

Met een inflatie van 8,6% neemt onze koopkracht flink af, zo stelt het CBS. Vroeger hadden eigenlijk alleen de laagste inkomens – de zogeheten minima – daar last van. Die groep wordt nu steeds groter. Volgens het Nibud hebben steeds meer middeninkomens moeite om het hoofd boven water te houden. “Mensen die vroeger prima konden rondkomen, redden het nu vaak ook niet meer. Vooral de hoge energierekening is een groot probleem,” vertelt Karin Radstaak, woordvoerder bij het Nibud. Terwijl lage inkomens bij instanties aan kunnen kloppen voor hulp, moeten middeninkomens het zelf oplossen. We vragen Karin om praktische tips. 

7 tips voor financiele zorgen
1. Breng je financiën in kaart

“Het begint allemaal met overzicht van je financiën. Wat komt er binnen, wat gaat eruit en wat blijft er onder de streep onder? De mensen die het nu moeilijk hebben, hoefden dit overzicht vroeger niet per se te maken, omdat ze het toch wel redden. Maar nu het zo krap wordt, is het belangrijk dat ze goed onder de loep nemen waar ze hun geld nou precies aan uitgeven. Op die manier neem je weer de regie over je financiën. Op de website van het Nibud vind je verschillende formulieren die je kunt gebruiken (waarin de belangrijkste posten al opgeschreven zijn), maar je kunt ook zelf een excel-sheet maken.”  

2. Plan langer vooruit

“Mensen zien er vaak tegenop om een financieel overzicht van een heel jaar te maken. Liever houden ze het bij een maand. Toch is het verstandiger om je inkomsten en uitgaven over een langere periode te bekijken. Wanneer komt de kinderbijslag binnen, wanneer ontvang je vakantiegeld, welke maanden zijn duur? Als je dat weet, kun je alvast geld opzijzetten voor duurdere maanden.”

3. Stel vast waar je kunt besparen

“Met het overzicht dat je nu hebt, kun je goed zien waar mogelijkheden zitten om te besparen. Hoe vaak gebruik je dat sportabonnement nou echt, is die maaltijdbox echt nodig, kan je misschien een keer minder naar de kapper? Dat soort vragen moet je aan jezelf stellen. Het loont om vijf minuten om te fietsen naar die goedkopere supermarkt en de auto zoveel mogelijk te laten staan. Dat is altijd al verstandig voor mens en milieu, maar met deze benzineprijzen ook voor je portemonnee.” 

4. Voorkom een (te) hoge energierekening

“Als je op dit moment ergens op wil besparen, is het je energieverbruik. Ik zei het al eerder: de hoge energierekening is voor veel mensen op dit moment het grootste struikelblok. Vooral voor mensen die in een variabel tarief zitten of bij wie het vaste contract binnenkort afloopt, kan dat de komende tijd flink tegenvallen. In sommige gevallen kan het wel € 100 per maand schelen. Zet dus de verwarming alleen aan als het echt nodig is en sta minder lang onder de douche. Tip: koop een waterbesparende douchekop of stel de kookwekker in als je gaat douchen. Wil je nóg een stap verder gaan? Wist je dat als je ei en pasta eenmaal kookt, je het gas uit kan zetten en dat je ei dan gewoon doorkookt? Dat scheelt ook zomaar zo’n zes minuten gasverbruik.” 

Lees ook: 4 tips om in de keuken energie te besparen

5. Vraag een betalingsregeling aan

“Stapelen de rekeningen zich op of red je het niet om een bepaalde rekening binnen de termijn te betalen? Neem contact met het bedrijf op en vraag of een betalingsregeling mogelijk is. Er valt vaak iets te regelen, als je maar zelf het initiatief neemt.”

6. Kijk of je in aanmerking komt voor hulp

“Op de site van het Nibud hebben we de tool ‘Bereken uw recht’. Die vertelt je of je in aanmerking komt voor financiële hulp of bepaalde regelingen. 

7. Schaam je niet voor je financiële zorgen en praat erover

“Financiële zorgen geven vaak heel veel stress. Het is belangrijk om er niet mee te blijven zitten, maar ze te bespreken. Dan kom je er niet alleen achter dat je niet de enige bent, maar kunnen mensen je ook hulp aanbieden. Onderzoek wijst uit dat mensen vaak vijf jaar wachten voordat ze over hun financiële problemen durven te praten. Probleem is dat ze tegen die tijd al zo diep in de put zitten, dat eruit komen veel lastiger is. Kortom: schaam je niet, stap over die drempel en praat erover.”

Lees ook: ‘Geldstress maakt je de slechtere variant van jezelf’ 

Inge Abraham

Meer verhalen over Ik denk vooruit

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }