Ga naar de hoofdinhoud

Diversiteit en inclusie binnen bedrijven zijn veelbesproken onderwerpen. Denk hierbij aan de invoering van een vrouwenquotum en campagnes over gender en leeftijdsdiscriminatie. Voor mkb'ers kan dit voelen als een ver-van-mijn-bed show. Je hebt misschien al moeite om überhaupt personeel te vinden. Toch loont het ook voor mkb-werkgevers om op kleine schaal aandacht te besteden aan diversiteit en inclusie. Dit maakt je aantrekkelijker als werkgever en draagt bij aan het succes van je bedrijf. Lees meer over de voordelen en tips om hiermee aan de slag te gaan.

Wat houden diversiteit en inclusie in?

Diversiteit gaat over zichtbare en onzichtbare verschillen tussen mensen. Bij zichtbare verschillen kun je denken aan huidskleur, geslacht en leeftijd. Onzichtbare verschillen zijn onder andere religie, cultuur, normen, waarden en karaktereigenschappen. Hierbij kun je ook denken aan het hebben van een beperking. Wanneer je medewerkers een mix vormen van al deze verschillen, dan heb je een divers team of personeelsbestand.

Inclusie gaat over hoe we onderling met deze mix van verschillen omgaan. Over wie wel en niet ergens aan mee mag doen of over mee mag beslissen. Inclusie gaat dus over het gedrag van mensen ten opzichte van elkaar. Bij een inclusief bedrijf worden alle medewerkers gelijk, eerlijk en respectvol behandeld. Niemand wordt buitengesloten en werknemers krijgen de ruimte om hun talenten in te zetten voor het bedrijf.

De voordelen van diversiteit en inclusiviteit

Uit onderzoek van organisatieadviesbureau McKinsey blijkt dat bedrijven die inclusief ondernemen betere bedrijfsresultaten boeken. Dat komt omdat ze op een aantal punten beter presteren. Voordelen voor bedrijven met een divers personeelsbestand zijn bijvoorbeeld:

  • Een hogere flexibiliteit en productiviteit. Door een mix van medewerkers met verschillende achtergronden en perspectieven vinden teams sneller creatieve oplossingen voor problemen.
  • Betere klantkennis. Een divers team is een betere afspiegeling van de samenleving. Hierdoor kunnen werknemers zich beter verplaatsen in de behoeften van de doelgroep.
  • Minder personeelstekort. Een diverse groep medewerkers zorgt voor bredere sociale netwerken, waardoor je gemakkelijker nieuw personeel vindt.
  • Positief imago. Diversiteit en inclusie vallen onder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als je laat zien dat je dit belangrijk vindt, dan trekt dat mensen aan die bij je willen werken. Steeds meer mensen willen werken voor bedrijven die een ruimdenkende en vooruitstrevende blik hebben op dit gebied.
In 2 stappen van diversiteit naar inclusie

Diversiteit kan je dus allerlei voordelen opleveren, maar zonder inclusie levert het je niets op. Wanneer er wel diversiteit is, maar niet iedereen omarmt die verschillen, dan kan dat juist voor meer problemen zorgen. Het is daarom nodig om met alle werknemers in je bedrijf concrete afspraken te maken over diversiteit en inclusie. Het doel van die afspraken is om een veilige werksfeer te creëren waarin goed wordt samengewerkt, ongeacht de verschillen. 

Neem deze 2 stappen om van diversiteit naar inclusie te gaan:

1. Bewustwording

Wanneer je diversiteit en inclusie echt in de praktijk wilt brengen, dan is bewustwording de eerste stap. Ga eens na hoe je er voor staat op deze punten:

  • Sociale netwerken. Hoeveel mensen in de contactenlijst van je telefoon hebben een andere etnisch-culturele achtergrond of een beperking? En hoe is dit bij je medewerkers? Hoe verschillend zijn zij? Dit geeft aan in welke sociale netwerken je opereert en waar je kansen laat liggen.
  • Mind-set. Neem voor meer inclusiviteit verschillende lagen van je bedrijf onder de loep. Is jouw kantoor bijvoorbeeld toegankelijk voor mensen met een rolstoel? Hoeveel van je werknemers met een andere achtergrond dan jijzelf hebben invloed op de besluitvorming binnen je bedrijf?
  • Creëer begrip. Geef je werknemers meer informatie over diversiteit en inclusie. Laat ook weten waar ze terecht kunnen met vragen. Een training of informatieve sessie kan daarnaast voor meer begrip zorgen. 

Betrek je hele organisatie bij het bewustwordingsproces. Iedereen moet namelijk achter de aanpak staan om van diversiteit en inclusie een succes te maken.

2. Divers werven

Als je aan diversiteit en inclusie wilt werken is het belangrijk om je werving- en selectieprocedure opnieuw te bekijken. Bij het aannemen van nieuw personeel zijn werkgevers namelijk onbewust geneigd om mensen aan te nemen die op henzelf lijken. Hierdoor sluit je onbedoeld sollicitanten uit. 

We geven je 3 tips om dit te voorkomen:

  1. Werf nieuwe kandidaten via het netwerk van je eigen werknemers. Het helpt hierbij als je al een diverse groep medewerkers hebt.
  2. Train jezelf in divers werven en selecteren. In het kennisdocument Divers werven en selecteren van de Sociaal Economische Raad (SER) staan aanbevelingen voor het hele proces: van het opstellen van de vacaturetekst tot de selectieprocedure van kandidaten.
  3. Schakel een werving- en selectiebureau in dat kandidaten aandraagt met uiteenlopende achtergronden en kwaliteiten.
Er bestaan verschillende subsidies die het gemakkelijker maken om divers te werven.

 

Een WIA-verzekering draagt bij aan goed werkgeverschap

Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }