Ga naar de hoofdinhoud

Wat is het en hoe helpt het bij re-integratie? 

Loopt de re-integratie vast of zijn de arbeidsmogelijkheden onduidelijk? Een arbeidskundig onderzoek opent veel deuren! Op deze pagina vertellen we je wat een arbeidskundig onderzoek precies is, wat de voordelen ervan zijn en wanneer je dit het beste kan inzetten. 
Wat is een arbeidsdeskundig onderzoek?

Een arbeidsdeskundig onderzoek, ook wel een AD-onderzoek, wordt ingezet bij re-integratietrajecten om de arbeidsmogelijkheden van een arbeidsongeschikte medewerker in kaart te brengen. Zijn er re-integratiemogelijkheden binnen het eigen bedrijf of moet spoor twee opgestart worden? Op basis van gesprekken met de medewerker en werkgever én de lijst met beperkingen (opgesteld door de bedrijfsarts) stelt de arbeidsdeskundige een arbeidsdeskundig adviesrapport op. Hierin worden handvatten gegeven voor een zo effectief mogelijk re-integratietraject dat voldoet aan de eisen vanuit de Wet verbetering poortwachter.

Wanneer zet je een arbeidsdeskundig onderzoek in?
Een arbeidsdeskundig onderzoek kan tijdens de gehele ziekteperiode worden ingezet. Want hoe eerder je een arbeidsdeskundig onderzoek inzet, hoe eerder je duidelijkheid hebt over de re-integratiemogelijkheden.
Voorbeelden van situaties waar je een arbeidsdeskundig onderzoek in kan zetten:
  • Je medewerker is langdurig ziek en geeft aan nog te kunnen werken.
  • Het is onduidelijk of de medewerker kan terugkeren in de huidige functie.
  • Het is onduidelijk wat de arbeidsmogelijkheden zijn van de medewerker.
  • Het doel van de re-integratie is onduidelijk of niet duidelijk genoeg.
  • Het re-integratieproces verloopt niet soepel.

Is de medewerker bijna een jaar (langdurig) ziek? Dan is het volgens de Wet verbetering poortwachter verplicht om de re-integratiemogelijkheden te onderzoeken.
Begin op tijd met het onderzoek

UWV hanteert de 58e ziekteweek als deadline voor het opstarten van spoor twee. Het is dan ook slim om al eerder een arbeidsdeskundig onderzoek uit te laten voeren. Zo weet je op tijd of de mogelijkheden binnen spoor twee moeten worden onderzocht (en eventueel moeten worden opgestart).

Daarnaast kan het te laat uitvoeren van een onderzoek naar de mogelijkheden van eigen of ander passend werk, leiden tot een loonsanctie van UWV bij de WIA-aanvraag (na twee jaar ziekte).

Hoe verloopt een arbeidsdeskundig onderzoek?
Voor het arbeidsdeskundig onderzoek heeft de arbeidsdeskundige een actuele lijst met de beperkingen van de werknemer nodig. Het onderzoek zelf bestaat uit een gesprek met de werkgever, de werknemer en eventueel een werkplekonderzoek

De arbeidsdeskundige adviseert vervolgens over hoe de re-integratie bevordert kan worden. Hierbij wordt gekeken of:

  • de werkzaamheden of de werkplek moeten worden aangepast;
  • er andere passende functies binnen de organisatie zijn (eerste spoor);
  • er mogelijkheden zijn tot passende arbeid bij een andere werkgever (tweede spoor).

Het advies van de arbeidsdeskundige wordt samen met de conclusies van het onderzoek vastgelegd in een arbeidsdeskundig rapport. Dit rapport wordt vervolgens gedeeld met zowel de werkgever als de werknemer. Lees ook wat UWV zegt over het gesprek met de arbeidsdeskundige.

Is een arbeidsdeskundig onderzoek verplicht?

Volgens de Arbowet is het niet verplicht om een arbeidsdeskundig onderzoek in te zetten. Wel wordt verwacht dat de werkgever en werknemer zich voldoende inzetten voor de re-integratie. Vanuit de Wet verbetering poortwachter moet de werkgever dan ook onderzoeken welke taken de medewerker nog wél kan uitvoeren op het moment van arbeids-ongeschiktheid. Het laten uitvoeren van een arbeidsdeskundig onderzoek is een effectieve manier om dat te doen. Je kunt als werkgever hiermee onderbouwen dat je de arbeidsmogelijkheden goed hebt onderzocht.

Is een arbeidsdeskundig onderzoek bindend?

Het adviesrapport van de arbeidsdeskundige geeft ook inzicht in hoe aan de eisen van de Wet verbetering poortwachter kunt voldoen. Het arbeidsdeskundig onderzoek is dan ook niet bindend maar heeft vaak wel een grote invloed op de uiteindelijke beslissing van de werkgever. Door de adviezen vanuit het arbeidsdeskundig rapport op te volgen, voldoet de werkgever namelijk aan de Wet verbetering poortwachter en kan een mogelijke loonsanctie van UWV voorkomen worden.

Let op: een arbeidsdeskundig onderzoek is niet bindend
UWV kan alsnog een andere mening hebben over de re-integratie. Het is dan ook essentieel dat de gecertificeerde arbeidsdeskundige de adviezen in het rapport goed en uitgebreid kan onderbouwen. 
Lees alles over de re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }